Door huiswerkbegeleiding meer tijd voor leuke dingen

Posted · Add Comment
Studiehonk huiswerkbegeleiding leuke dingen

Hilde de Koning is 14 jaar en zit in klas 2GHA. Twee keer per week komt ze bij Studiehonk voor huiswerkbegeleiding. ‘Ik kan me hier goed concentreren. Je kan altijd met vragen terecht bij de begeleiders. Daardoor loop ik niet meer vast in mijn huiswerk.’

‘Thuis was ik snel afgeleid, dan ging ik Netflixen of andere dingen doen in plaats van aan mijn huiswerk.

Ik vond het ook moeilijk om zelf huiswerk te maken. Als ik een vraag had, of niet begreep liep ik vast. In het weekend zat ik dan vaak de hele zaterdag en zondag aan school te werken, met hulp van mijn moeder. Maar zij zag hoeveel moeite en tijd het me kostte. We wonen hier in de buurt dus zo wisten we dat Studiehonk hier zat. Van mijn ouders mocht ik daarom een middag proberen. Dat beviel heel goed en nu kom ik twee keer per week voor huiswerkbegeleiding. Ik doe hier alle vakken maar ik heb vooral extra hulp nodig bij de bètavakken zoals natuurkunde, wiskunde en biologie.

Het is hier erg fijn, het is een leuke ruimte, lekker licht.

Ik kan me hier goed concentreren en ook goed leren. Als ik binnenkom, leg ik eerst mijn telefoon in de locker. Zo word ik daar niet door afgeleid. Meestal pak ik wat te drinken en eten en klets ik even met een van de begeleiders. Er is thee, limonade, koekjes en een tosti-apparaat als je trek hebt. Echt relaxed, je voelt je snel thuis. Daarna praten we over de afgelopen week, hoe het gaat op school, hoe een toets ging en hoe mijn cijfers zijn. Als ik een rapport heb gekregen, kijken we daar naar.

Vervolgens neem ik samen met de begeleider door wat ik de komende dagen moet doen.

Daarna plan ik dat in het digitale leerlingvolgsysteem, in dat online systeem kunnen ook de begeleiders en mijn ouders mijn werk volgen. Zo kunnen zij zien wat ik heb gedaan en wat ik nog moet doen. Vervolgens ga ik aan de slag en maak ik mijn huiswerk. Of ik leer voor een toets. Als ik een vraag heb, kan ik een van de begeleiders direct om hulp vragen. Het is fijn dat ik daarna meteen weer verder kan. Ik neem de stof beter op als iemand het me uitlegt met voorbeelden. Daar nemen de begeleiders echt de tijd voor. De begeleiders denken heel erg met je mee, je doet het echt samen.

Mijn schoolresultaten zijn beter dan hiervoor, het is heel fijn dat dat wordt beloond.

Ik heb zo’n twee uur begeleiding. Als je wil, kan je naar muziek luisteren. Er liggen speciaal iPod waar al muziek opstaat. Dan hoef je geen tijd te verdoen met zoeken naar liedjes. Na een uurtje neem ik even pauze. Dan ga ik even met mijn vriendin naar buiten om te kletsen. Daarna kunnen we dan weer beter aan de slag. Het is niet zo dat ik thuis geen huiswerk meer hoef te doen. Maar ik heb nu wel meer overzicht en ik kan het beter plannen. Mijn schoolresultaten zijn beter dan hiervoor, het is heel fijn dat dat wordt beloond. Daardoor ben ik gemotiveerder om thuis ook aan school te werken. En ik heb door Studiehonk meer tijd om leuke dingen te doen in het weekend!’

De foto bij deze tekst is gefingeerd.